האם מחירי הדירות יעלו או ירדו?

הרבה לקוחות קונים ומוכרי דירות פונים אלי לאחרונה כיועץ ומתווך נדל"ן בלב השרון בשאלת המיליון דולר, מה לדעתך יהיה עם שוק הבתים והדירות?

האמת עד לא מזמן שהתחלנו להרגיש את השוק קצת מתקרר חשבתי שבאמת יש פה מהלך שיגרום לשוק הדירות להתמתן ואולי אפילו ירד טיפה ויקל על כולנו.

מה משפיע על מחיר הדירות בשוק?

לצערי, ככל שעובר הזמן אני מבין שהמצב לא הולך להשתפר. נכון שעליית הריבית והמיתון שמורגש בשוק ההייטק משפיע על הביקוש אבל מנגד אנחנו לא רואים פעולות מעשיות מצד הממשלה.

במקביל לעליית הריבית יש צורך דחוף להגדיל את ההיצע ע"י הפשרת קרקעות, זירוז תהליכי בניה והקטנת נטל המס על מוכרי הדירות.

לדוגמא, אם הממשלה תחליט אפילו באופן זמני לבטל מס שבח לתקופה של חצי שנה / שנה יהיו משקיעים שירצו לממש את ההטבה וימכרו נכסים שברשותם ויגדילו את היצע הדירות.

היום כל מוכר נכס מחשב טוב את צעדיו לפני שמבצע מכירה. בהרבה מקרים הוא משלם מס שבח, היטל השבחה לפעמים תשלומי מנהל ובהמשך הדרך לרכישת דירה או נכס הבא מחכה לו מס רכישה.

מדובר בסכומים מאוד גבוהים שלעיתים מגיעים למאות אלפי שקלים מה שגורם למוכרי בתים ודירות לקחת צעד אחורה מהמחשבה למכור נכס ולעיתים גם לבטל עסקת מכירה.

דבר נוסף שיכול להשפיע על מחירי הדירות בעתיד הקרוב הוא שעדיין לא הרגשנו באמת את החוסרים בחומרי הגלם שעתידים לנו בעקבות המלחמה בין רוסיה לאוקראינה.

לאחר שתגמר המלחמה חלק גדול מחומרי הבניה בטון, ברזל ואלומיניום ילכו לשיקום מה שיגרום לחוסרים ועליות מחירי הבניה.

במידה ולא תהיה תוכנית מסודרת שתוגדר כ"פרויקט לאומי" לטיפול במשבר הדיור תוך התחשבות באזרחים לדעתי אנחנו נמצא את עצמנו בעוד מספר חודשים במשבר גדול יותר ממה שחווינו עד היום.

האם מחירי הדירות יעלו או ירדו

עוד מאמרים שיוכלו לעניין אותך...